Gezonde voeding

Er zijn heel wat misverstanden over wat nu werkelijk goede voeding is. Vanuit de levens middelen of voedingsmiddelen industrie worden campagnes gevoerd welke gezondheidsbevorderend lijken, maar uiteindelijk een negatief effect hebben op onze gezondheid. De grootste misverstanden zijn ontstaan op het gebied van vetten, light producten, pasteurizeren, bewerken van voedsel , diverse toevoegingen zoals cholesterol verlagers, vitaminen en andere hulpstoffen en E- middelen.
 
De cholesterol leugen
Verzadigde (dierlijke) vetten en cholesterol zijn goed voor onze gezondheid met name onze hersenen en darmen, maar ook voor hart en bloedvaten. Plantaardige vetten, veranderen van structuur door ze te verhitten, waardoor ze tot schadelijke vetten transformeren, welke ons lichaam  niet kan verteren. Deze vetten maar ook kunstmatig samengestelde vetten hebben een schadelijke invloed op onze gezondheid en onze aderen. Als de kwaliteit van onze aderen achteruitgaat, en deze poreus dreigt te worden, zal het lichaam dit proberen te herstellen door cholesterol aan te maken, en de ader als het ware van binnenuit te beschermen, beplakken.
 
Lees bijvoorbeeld het verhaal van de ex hartchirurg Dr. Dwight Lundell. Hij heeft zoals hij het zelf verwoord; ' in duizenden en nog eens duizenden slagaders gegegluurd '. Klik op de naam van één van zijn boeken, op onderstaande link:
 
'De Cholesterol leugen' Meer informatie over cholesterol klik op deze link: Voeding en cholesterol, Vrij en onafhankelijk nieuws
 
Kinderen en eten
Juist opgroeiende  kinderen hebben voldoende voedingsstoffen nodig in  de vorm van eiwitten en vetten. Onze hersen- en darmcellen bestaan voor minstens 30% uit cholesterol. Darmen en hersenen zijn ook energetisch sterk met elkaar verbonden. De aanwezigheid van voldoende vetten in ons lichaam is eveneens noodzakelijk voor het in stand houden van goede hormonale balans.
 
Anorexia
In geval van anorexia is is het belangrijk om tekorten in voedingsstoffen en nutriënten dagelijks aan te vullen, in de vorm van makkelijk opneembare ( bijv. gefermenteerde) en te verteren voedingsstoffen rijk aan mineralen, aminozuren, enzymen en vitaminen e.d.
 
Het genezend dieet 
Lees ook het artikel op deze site van de Weston Price Foundation. Klik op de link: Lage bloeddruk  Met een diepgaande uitleg wat het positieve effect van gezonde voeding op onze hormonenhuishouding is en voedingsadviezen bij lage bloeddruk.
 
Een anti- ontstekings dieet, bevat voldoende gefermenteerd voedsel, gedeeltelijk rauwe voeding, en Kefir (of Amasai) van 100% gras gevoerde koeien. Gefermenteerde vloeibare voeding zoals zuurkoolsap, appelazijn, cocos, miso, kefir, kombucha en soortgelijke voedingsmiddelen kunnen de gehele dag door gebruikt worden. Deze voedingsmiddelen zijn erg rijk aan enzymen, probiotica, en de belangrijkste aminozuren, welke de goede darmflora ondersteunt, om de schadelijke darmbacteriën te vernietigen. Citroen is een goede anti-oxidant wat ook bijdraagt aan het genezen van de ontstekingen in de darm. Bovendien zijn citroenen rijk aan kalium en vitamine C. Een goed moment is 's morgens direct bij het opstaan een glas citroensap met schoon, liefst lauw water te drinken. Bij constipatie helpen groenten zoals witlof, asperges, artisjokken, uien, knoflook en prei de darmperistaltiek herstellen, ook helpen zij het dramslijmvlies herstellen waardoor de harde ontlasting gemakkelijker de darmen verlaat.  Download onderstaande Mp3 waarin Prof. Dr. Claassen uitleg geeft over alternatieven bij het gebruik van laxeermiddelen " Eric- Claassen Laxeermiddelen "
 
Goede vetten, anti-oxidanten, eiwitten of proteïnen
Het is belangrijk om zo min mogelijk suikerproducten te gebruiken. In plaatst daarvan kun je eten; mineraal rijke groenten, fruit met een lage glycemische index ( waardoor het glucose gehalte in het bloed niet te snel stijgt) en gezonde vetten zoals, avocado, roomboter (van gras gevoerde koeien) cocos vet, extra virgin olijfolie, en gekiemde noten en zaden. Vlees van biologische en gras gevoerd vee, zoals rundvlees, lamsvlees, pluimvee en eieren en in het wild gevangen vis, bieden naast mineralen essentiële vetzuren en andere componenten, die de hormonale functie verbeteren en ontstekingen verminderen. Mineraalrijk zacht vlees zo waterig mogelijk gegeten ( soep) helpt de mineralenhuishouding weer op te bouwen. Kippensoep getrokken van biologisch kippen-vlees en beenderen, is rijk aan gelatine wat helpt de darmwand te genezen. Op deze wijze, in soepvorm bereid, wordt het voedsel beter opgenomen, en dit helpt ook de kans op eventuele verstopping tegen te gaan.
 
Producten welke helpen ontstekingen te verminderen, zijn kokos, bessen en en niet gedenatureerde (verhit waardoor voedingswaarde verloren gaat) wei eiwit uit gras gevoerde koeien. Dit eiwit bevat veel L-glutamine, en glutathion, welke beiden nodig zijn om de darmen weer op te bouwen en ontstekingen terug te dringen.
Anti- ontstekings- kruiden zoals kurkuma, gember, knoflook, kaneel, rozemarijn, oregano kunnen zoveel mogelijk worden gebruikt.